Sjølinjen Tidslinjen
a collaborative artistic reseach project involving
the artists Espen Sommer Eide, Cecilia Jonsson, Signe Lidén, Ellen
Røed and Rune Søchting.
Research trip I: Mandø, Vadehavet, Denmark, August 2017. Supported
by Nordic Culture Point.
Projektet Sjölinjen Tidslinjen undersøger
forholdet mellem instrument og sted. Med udgangspunkt i en udvalgt
lokalitet undersøger projektet spørgsmålet om hvordan et sted
”taler” idet det aktiveres, mappes eller undersøges ved hjælp af et
særligt instrument.
Instrument tænkes her bredt og kan forstås som et måleinstrument,
der fungerer som en unik prisme hvorigennem aspekter af et sted
fremkaldes og bliver synlige. Det kan også forstås metaforisk som et
musikalsk instrument, der i og med det spilles fremkalder
resonanser, der er unikke for et givent klangligt miljø. Et
instrument underforstår en særlig teknologi. Samtidig indebærer det
også en bestemt performativ praksis hvorigennem teknologien sættes i
spil i forhold til et specifikt miljø. Projektet undersøger hvordan
miljøet svarer.
I projektet Sjölinjen Tidslinjen skabes et rum for
en kunstnerisk undersøgelse af den spænding, der eksisterer imellem
det valgte instrument og så et potentiale, der er med til at
definere en specifikt lokalitets egenart, fx en by, en ø. I kraft af
instrumentet aktiveres dette potentiale.
Valget af specifikt instrument som indgår i projektet vil være en
central del af udviklingen af projektet. Undersøgelsen kan således
involvere et bevidst arbejde et eksisterende instrument og
instrumentel praksis – men undersøgelsen kan også involvere et
design af et nyt instrument, udviklet og tilpasset til den enkelte
lokation.
I valget af lokalitet der er genstand for arbejdet
har vi fokuseret på steder, der har en iøjnefaldende dynamik, som
kan fungere som startpunkt for det kunstneriske arbejde. Som første
lokalitet har vi valgt Mandø beliggende i vadehavet. I kraft af
tidevandet skabes et unikt økologisk miljø og øen defineres i kraft
den stadige stigende og faldende vandstand.
De forskellige greb som projektet sætter i spil vil dog være unikke
for hver enkelt deltager. Projektets overordnede ramme fungerer som
mødested og muligt kunstnerisk dialogrum mellem 5 deltagende
kunstnere og deres respektive praksisformer. Endvidere fungerer
projektets ramme som udgangspunkt for en undersøgelse af en
kollektiv produktionsform.
Selve undersøgelsen udfoldes over tid og
involverer både research hvor lokalitetens undersøges hvilket danner
baggrund for valg og udvikling af instrument og teknik, samt for
udfoldning af undersøgelsen. Denne proces har som centralt element
dialogen mellem forventninger, det forestillede rum, de eksisterende
fiktioner, der eksisterer før og så det som bliver fremkaldt igennem
instrumentet og evt. de nye fortællinger og forestillinger, som
bliver mulige.